Afspraak maken: 06 - 27 06 58 56 of info@praktijkbodywise.nl

Stressmanagement


> In Balans sessies

Niet meer kunnen ontspannen, slecht slapen, piekeren. Prikkelbaar. Fysieke klachten. Niet meer zo goed kunnen beslissen. Moe, erg moe... Herkenbaar? Dikke kans dat je tegen overspannenheid aan zit of erger... Dan is het tijd om iets structureels te veranderen in je leven.

In vijf sessies biedt BodyWise biedt een lichaamsgerichte aanpak van stress. Daarin komen de volgende aspecten aan de orde.

Leren luisteren naar je lichaam
In de hectiek van alle dag lopen we onszelf nogal eens voorbij, terwijl contact maken met jezelf belangrijk is om gelukkig en evenwichtig te functioneren. Ons lichaam speelt hier een grote rol in. Ons lichaam vertelt ons bijvoorbeeld of we honger hebben of genoeg gegeten; of we toe zijn aan een pauze of nog wel even door kunnen; of we het naar ons zin hebben of dit gesprek liever willen beëindigen. Ons lichaam vertelt alles wat we maar willen weten, als we er maar naar luisteren. Via simpele oefeningen leer je dit contact herstellen. 

Stress-signalen herkennen
Ieder heeft zo zijn of haar eigen ‘stressplekken’. Veel voorkomend zijn de onderrug, schouders, nek, buik en maag. Iedere stressplek heeft een verhaal te vertellen. Natuurlijk zijn er praktische omstandigheden die maken dat deze plekken overbelast worden, denk aan langdurig computerwerk of een verkeerde houding. Toch is het vaak niet voor niks dat de ene persoon last krijgt van zijn maag en de ander van zijn rug. Een stressplek heeft een verhaal en een geschiedenis. Hoe meer zicht je hierop krijgt, hoe beter je jouw stress kunt hanteren.

Ontspanning, hoe voelt dat ook alweer?
Als je veel stress hebt, weet je bijna niet meer hoe ontspanning voelt. Het durven loslaten van controle, door bijvoorbeeld een lichaamsdeel te laten bewegen door de therapeut en de diepe ontspanning door de aanraking, kunnen weldadige ervaringen zijn voor lichaam en ziel. Het geeft het lichaam nieuwe informatie, die motiveert en veranderingen in gang zet. 

Verwerken en loslaten
Iedereen maakt in het dagelijks bestaan dingen mee die stress oproepen. Het is belangrijk te leren hoe hiermee om te gaan. Cruciaal is de fysieke gewaarwording in het lichaam toe te laten. Dan kan het lichaam de spanning verwerken en loslaten. Wanneer dit niet lukt is er meestal een verband met een patroon uit het verleden. Deze verbanden voelbaar maken helpt in het hanteren van de huidige stressoren.  Soms zijn er meerdere sessies nodig om hier verder mee te komen.  

Gronden
Gronden gaat letterlijk en figuurlijk over ‘met beide benen op de grond staan’. Het contact dat je maakt met de aarde via je voeten en benen. De aarde die je kan steunen en dragen en waarlangs je ook energie kan laten afvloeien. Als je veel stress hebt zit je vaak erg in je hoofd en heb je weinig contact met de grond. Dit contact herstellen maakt al rustiger en steviger.

Adem
Adem is leven. Een diepe, volle ademhaling geeft vitaliteit en levendigheid. Bij spanning houden we vaak onze adem in of wordt deze oppervlakkiger. Hoe minder je ademt, hoe minder je voelt.

Interesse? Neem contact op.